http://sockutmaning.blogspot.se/

lördag 4 juli 2009

Lite smarrigt i sommarvärmen.

Förutom mitt brinnande intresse för sömnad i olika samansättningar älskar jag ju trädgården...
Vi byggde hus på en gammal åkersplätt för 7½ år sedan.
Inga träd inne på tomten utan jag får fixa lite varje år.

När vi flyttade hit fick jag en bit av en fläderbuske som min pappa har i stugan i skåne..
Den planterades som första sak i vårat nya liv...
Tyvärr tyckte den ej om platsen så förra hösten flyttade jag den till andra sidan av tomten i kanten till en liten bäck ( mest uttorkad) Men tidigt i våras flyttade jag den igen.. Men NU står den på rätt ställe.. så nästa år.. då hoppas jag på skörd.
Men i brist på väntan köppte jag mig en planta för ca 2 år sedan..
Jag är ju ca 170 cm men denna har redan blivit högre än mig. I dag har jag skördat 4 omgången blommor o pakiterat in i frysen ( blommorna bara)
I går frös jag in första omgången saft.. sparade lite till drickat......


Här bjuder jag på ett recept:
Ingredienser
30 st fläderblomsklasar
3 st stora citroner
1.5 liter vatten
1.5 kg strösocker
50 g citronsyra

Gör så här

1. Lägg blomklasarna i en rostfri hink eller en stor bunke som rymmer minst 5 liter.

2. Borsta citronerna i varmt vatten och skiva dem tunt. Lägg ner skivorna tillsammans med fläderblommorna.

3. Koka upp vattnet och rör ner socker och citronsyra.

4. Häll den heta vätskan över fläderblommor och citronskivor.

5. Täck med lock och låt saften stå i 3 dagar. Sila den och häll upp den på väl rengjorda flaskor.

6. Förvara i kyl. (Den kan också frysas för längre hållbarhet.)



( givetvis bröt min man strömmen så jag hoppas detta inlägg kommer ut sedan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar